ספוטינג בפאפוס, מדריך לספוטר המזדמן


ספטמבר 2017, חופשה קצרה בקפריסין, ואם נדייק – חופשה במחוז פאפוס.
פאפוס הוא המחוז המערבי של קפריסין, ומתאפיין במזג אוויר מאוד דומה למישור החוף והשפלה בישראל. בפאפוס, העיר, יש נמל קטן, טירה קטנה, מספר אתרי עתיקות ו… שדה תעופה בינלאומי.

לקראת הנסיעה נאסף מידע רלוונטי (מבחינת ספוטינג, כמובן) על השדה, מקומות לצילום ותנועת המטוסים, מתוך כוונה להקצות יום אחד מהחופשה לתחביב הממכר הזה.

שדה התעופה של פאפוס (PFO)

בשדה יש מסלול אחד המשמש לנחיתות והמראות (29/11) ובאופן כללי מדובר בשדה דליל מבחינת נחיתות והמראות, ודליל במיוחד למי שמחפש לצוד את המטוסים הגדולים. מצד שני, לפעמים יש שם הפתעות כמו הנמר של Rossiya, או מטוסים נדירים אחרים.
חלקים מן השדה וסביבתו משמשים כבסיס צבאי ולכן הצילום באיזור עלול להביא למפגש לא נעים עם כוחות הבטחון, במיוחד כשמדובר בצלמים לא מקומיים. לפיכך, מומלץ לא להסתכן ולהסתפק בצילום מנקודה רחוקה יותר, ולהמנע מצילום לתוך השדה עצמו.

קיומו של מסלול אחד בלבד, מוביל באופן הגיוני לצילום של המראות, או נחיתות, אך לא בו-זמנית, כמובן – בתלות בכיוון הרוח. משבי רוח מצפון או מערב יגרמו לנחיתות והמראות ממסלול 29, רוח דרומית או מזרחית תוביל לנחיתות והמראות על 11.

טיסות סדירות וצ'ארטרים לפאפוס

לשדה התעופה של פאפוס מגיעות טיסות סדירות של TUS, Ryan, TUI, S7, Jet2, British Airways ובעונת הקיץ מספר חברות נוספות. מבדיקה של לוח הטיסות ניתן לראות שחלק מהנחיתות או ההמראות הן בערב, ולכן נשארים עם כ-10 טיסות בלבד בשעות האור. עבור מי שמצפה לכרטיס זכרון מלא במאות תמונות של מטוסים שאינם מגיעים לארץ, פאפוס אינו היעד הרלוונטי.

בעונת התיירות של פאפוס, מאמצע יוני עד סוף אוגוסט, ניתן לצפות בטיסות צ'ארטר מישראל במטוסים של ארקיע או מטוסים חכורים, אבל בשביל זה לא צריך להגיע לפאפוס 🙂

מי שישהה מספיק זמן יזכה לראות 747 של רוסיה, ומי שבאמת בעל מזל – אולי יראה את EI-XLD  בצביעת ראש הנמר, אני לצערי לא זכיתי לראות אותו, אבל שני אחרים כן, משום מה הטיסות האלה לא מופיעות כשמחפשים ב- FR24 לפי שדה היעד.

מקומות לספוטינג

נתחיל בעובדה שבקפריסין נוהגים בצד השני, כמו בבריטניה, כך שמי שלא רוצה להסתכן בכניסה לנתיב הלא נכון, מוותר על שכירת רכב ונאלץ להסתדר בתחבורה ציבורית או במוניות. לשניהם יש חסרונות – התחבורה הציבורית לא תביא בדיוק לנקודה הטובה ביותר, המונית אמנם תביא אל היעד, אבל כשתזמינו בטלפון מונית בחזרה למלון, יהיה קצת קשה להסביר לנהג המונית את המיקום (לא כולם מכירים שם את וואטסאפ).

ספוטינג בשעות הבוקר

כאשר ההמראות הן ממסלול 29, כדאי להתמקם בחלק הדרומי של חוף ירוסקיפו (Γεροσκήπου), במרחק שלא יגרום למפגש עם כוחות הבטחון, עד שעות הצהריים ניתן לצלם המראות, כשהשמש בזווית לא רעה (דרומית מזרחית לצלם והמטוס).
נחיתות בשעות הבוקר על 29 קצת יותר קשה לצלם מכיוון שהאיזור הסמוך למסלול הוא שטח צבאי ורצוי לא להסתובב שם עם מצלמה, במיוחד כזו שמושכת את העין.

אם הרוח היא מערבית/צפונית, הנחיתות תהיינה מעל הים ומנקודת חוף ירוסקיפו ניתן לצלם ממרחק קצר את המטוסים בגישה למסלול.

ספוטינג אחר-הצהריים

משעות הצהריים השמש נמצאת במיקום "לא נוח" מבחינת חוף ירוסקיפו, ולכן לנחיתות על 29 יש לעבור לחוף שנמצא ליד חורשת טימי. במקום יש מסעדת חוף נחמדה, אפשר לשבת בצל ולקפוץ החוץ כל פעם שמגיע מטוס. המרחק מנקודה זו למסלול הוא די גדול ומחייב שימוש בעדשת 300מ"מ לפחות, ובאופן ישיר המשמעות היא שבימים חמים מקבלים מטוסים מעוותים מגלי-חום, כפי שניתן, לדאבוני, לראות בתמונות הבאות.

תמונות מ-PFO

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *